Trening na tyczkach- jak zacząć?

Każdy narciarz który chce się rozwijać prędzej czy później zacznie się zastanawiać czy nie warto spróbować swoich sił na prawdziwym slalomie. Trening na tyczkach to świetny pomysł na podniesienie poziomu swojego narciarstwa. Slalom jako dyscyplina alpejska którą można uprawiać zupełnie amatorsko dostarcza duże dawki adrenaliny, wrażeń a także prędkości. Trening na tyczkach jest świetnym urozmaiceniem narciarskiego sezonu ale wymaga przygotowania zarówno fizycznego jak i sportowego.

 

Przygotowanie fizyczne do treningu slalomu

Jako, że jazda na slalomie różni się znacznie od jazdy wolnej należy być do niej odpowiednio przygotowanym. Przede wszystkim jazda slalomem wymaga sporej wytrzymałości, zwinności i dynamiki. Dynamika na slalomie jest najważniejsza i musi być odpowiednio ukierunkowania. Trening na tyczkach to jazda ciasnymi skrętami z dużymi prędkościami więc wymaga się intensywnego wyrzucania nóg w boku i mocnej antycypacji. Bez odpowiedniego przygotowania siłowego i motorycznego może zbraknąć nam sił na pokonywanie kolejnych bramek albo na utrzymanie optymalnej trasy przejazdu i prędkości.

 

Przygotowanie sprzętowe do slalomu

Trening na tyczkach slalomu Cisowa 2017

Slalom zima 2017

W zasadzie wyróżniamy kilka rodzajów slalomu : slalom, slalom gigant, slalom supergigant, zjazd i kombinacje powyższych. Najbardziej technicznym rodzajem slalomu jest slalom, następnie slalom gigant. Każdy kolejny rodzaj slalomu obywa się przy wyższych prędkościach średnich a bramki rozstawiane są coraz dalej od siebie. Na klasycznym slalomie ze względu na bliskość kolejnych bramek technika jego pokonywania polega na maksymalnym skróceniu toru jazdy. Żeby uzyskać optymalny tor należy bramkę ominąć jak najbliżej jej osi podłużnej. Często odbywa się to poprzez tzw. zbicie tyczki czyli najechanie na nią celem skrócenia toru jazdy. W slalomie klasycznym bramkę wyznaczają dwie pojedyncze tyczki, dlatego też skraca się tor jazdy maksymalnie zbliżając do wewnętrznej. Tyczkę zbija się rękami oraz kolanami stosując ochraniacze na kije i na kolana. W slalomie gigancie często wykorzystuje się ochraniacze typu naramienniki gdyż w gigancie i jego odmianach bramkę stanowią dwie pary połączonych płachtą tyczek – siłą rzeczy nie da się wjechać i skrócić toru jazdy zbijając nogami dwie połączone tyczki.

 

Trening na tyczkach – jakie narty?

Narty do slalomu marki Elan

Narty slalomowe Elan 2017/2018

Slalom oczywiście przejechać można na każdym rodzaju nart- kwestia tego jaki uzyskamy czas. Narty dedykowane do slalomu mają oznaczenie SL i krótki promień skrętu- do slalomu klasycznego oraz GS- do slalomu giganta a także SG- do supergiganta. W Polsce przeważnie stawiany jest slalom gigant (paradoksalnie, bo ciężko znaleźć odpowiednie warunki), więc uniwersalnymi nartami do jazdy po slalomie będą narty gigantowe, co najmniej wzrostu narciarza. Narty slalomowe to fajna alternatywa które można wykorzystać poza slalomem także do jazdy krótkim skrętem, często w trudnych warunkach śniegowych. Warto także dobrać odpowiednio twarde buty – więcej tutaj.

 

Technika jazdy po slalomie

Jako, że slalom to konkurencja alpejska zależy nam na jak najmniejszym czasie przejazdu. Czas przejazdu to iloraz drogi i prędkości. A więc przy takiej samej drodze wzrost prędkości to krótszy czas przejazdu a jej spadek to dłuższy czas przejazdu. Zakładamy więc, że to prędkość jest najważniejsza i na niej należy się skupić. Jednak jest to błędne założenie. Mimo, że w przybliżeniu trasa slalomu ma dla każdego podobną długość to tor jazdy narciarza w zależności od sposobu jazdy może wydłużać lub skracać całkowitą długość pokonanej trasy. Należy więc skupić się także na maksymalnym skracaniu pokonywanej drogi. Optymalnie jest więc utrzymywać maksymalną prędkość na jak najkrótszym torze jazdy.

 

Jak wybrać tor jazdy slalomem?

Najkrótszy tor jazdy nie zawsze jest najlepszy. Warto zapamiętać tą zasadę bo często twardo trzymając się jej przy doborze toru jazdy często uzyskujemy kiepskie wyniki czasowe. Jest to wynikiem faktu, że dla narty karvingowej która jedzie śladem ciętym wykonywanie skrętów po jak najkrótszym torze może powodować konieczność wykonywania gwałtownych i szybkich skrętów. Skręty takie niestety na narcie gigantowej powodują wpadnięcie w poślizg i znaczną utratę szybkości.

Należy więc zoptymalizować tor jazdy. Z zasad fizyki wynika, że największą prędkość narciarz uzyskuje kiedy środek ciężkości narciarza jest maksymalnie zbliżony do linii spadku slalomu (względnie stoku). Stosując się więc do tej zasady na slalomie staramy się prowadzić nasz środek ciężkości wzdłuż linii prostej całkowicie przenosząc wykonywanie skrętu na nogi .Uzyskać to możemy poprzez antycypację. W efekcie takiej jazdy nasz środek ciężkości powinien maksymalnie zbliżać się do linii prostej a ślad nart powinien tworzyć cięte linie wokół punktu ciężkości narciarza.

 

Treningi slalomu w szkole narciarskiej BACTIVE Gliwice

Jako szkoła organizujemy treningi na tyczkach w formie grup treningowych dla dzieci i dorosłych. Ze względu na fakt, że postawienie slalomu zajmuje dużo miejsca na stoku nie zawsze jest możliwość bezproblemowego stawiania slalomów w Polsce. Często więc wykorzystujemy godziny wczesno-poranne w weekendy i trenujemy intensywnie przez 2-3 godziny. W zeszłym roku dzięki uprzejmości Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego mogliśmy stawiać slalomy na  świetnych stokach Hali Pośredniej a także wieczorne slalomy w tygodniu na stokach Cisowej.W tygodniu organizujemy wieczorne treningi (idealne po pracy) w formie nocnej jazdy – najczęściej są to klasyczne slalomy. Nasze slalomy zawsze dostosowujemy do poziomu grupy dzięki czemu trening jest przyjemny, efektywny i wciągający. Szkolimy jazdy na slalomie od podstaw a także prowadzimy zaawansowane grupy zapalonych narciarzy. Zainteresowanych zachęcamy do kontaktu ze szkołą narciarską BACTIVE Gliwice i zgłoszenia chęci do treningu – grupa zawsze się znajdzie.